Utfyllnad Hem Katalog Artister Recensioner Press Beställ Länkar Video Kalender Info/Kontakt Info/Kontakt

MUSIKER
Ale Möller: Härjedalspipa
Mats Berglund: Fiol
Greger Brändström: Fiol
Lasse Sörlin: Fiol
Mer om artisten

Härjedalspipan, eller ´spälapipa´ som man sa i Härjedalen var för inte så länge sedan på väg att glömmas bort och fanns bara kvar i något enstaka exemplar bevarat på museum. I samband med ett kulturprojektet ?Musik i Härjedalens skogar - förr och nu? gjordes en djupdykning i de härjedalska folkmusikkällorna och man fann spännande berättelser och inspelningar med flöjtmusik som hade en märklig och egenartad klang. Tanken på att försöka ge musiken nytt liv tog form.

Ett samarbete mellan spelmännen Mats Berglund , Ale Möller och instrumentbyggaren Oskar Olofsson i Lillhärdal inleddes och här hörs resultatet av deras gemensamma strävan att väcka liv i instrumentet och musiken. För att berika repertoaren för Härjedalspipan inbjöds också de lokalt förankrade spelmännen Greger Brändström och Lasse Sörlin. Ur deras breda repertoar av fiollåtar från Härjedalen plockades låtar som passar att spela på pipan.

Pipan har traditionellt använts som soloinstrument för egen förströelse, men på skivan visas även pipans möjligheter som samspelsinstrument. Med på skivan finns också arkivinspelningar med den siste kände spelpipeblåsaren Olof Jönsson i Överberg. Tack vare honom och hans bror Jonas, som tillverkade spelpipor, kom Härjedalspipan att bevaras in i modern tid.

Med den här CD?n vill vi levandegöra ett unikt arkivmaterial och en bortglömd låtskatt - en liten del av all folkmusik som finns i landskapet Härjedalen. Härjedalspipans toner kommer att ljuda länge än!

RECENSION

"Jag tycker om Härjedalspipans lite hesa ton och svävande tonalitet. På skivan spelar Ale Möller på en gammal "Jönssonpipa" och på två nya pipor, tillverkade av Oskar Olofsson i Lillhärdal. TIllsammans med de andras spel, på fioler och cittra, blir skivan mycket mer än en exempelsamling av låtar för härjedalspipa! Jag njuter, både av de fina låtarna och av musikanternas lyhörda spel! Varför har jag inte skaffat den här förut?"
Agneta Stolpe, Lira
Fler recensioner

Till toppen Hem